donderdag, juli 22, 2010

De kracht van social media voor interne communicatie

Social media en interne communicatie hebben altijd wel mijn aandacht, maar nu ik in de projectgroep intranet zit heb ik er nog iets meer aandacht voor.

Blij was ik dan ook toen ik het onderzoeksrapport van Saskia de Laat ontdekte: De kracht van social media voor interne communicatie.

In dit onderzoeksrapport lees je onder andere wat de kracht is van social media voor interne communicatie, wat er verandert in een organisatie wanneer social media in de interne communicatie hun intrede doen en hoe social media geïntroduceerd kunnen worden in een organisatie (7-stappenplan). Tot slot biedt dit verslag een scala aan inspirerende voorbeelden van bedrijven die reeds met social media en interne communicatie aan de slag zijn gegaan.
 Het rapport ligt al een paar weken op mijn bureau, en ik blader en lees er regelmatig in. Afgelopen maandag en dinsdag bij het opstellen van het functioneel ontwerp van ons nieuwe intranet had ik het rapport ook bij, en kon op die manier af en toe opzoeken hoe andere bedrijven of organisaties iets hadden aangepakt.

Want veel bedrijven die worden genoemd in het rapport hebben voor hun (sociale) intranet gekozen voor SharePoint. De ervaringen van die bedrijven kunnen we gebruiken.

Hoe ga je om met weerstand bij de invoering van social media voor de interne organisatie?
Je moet je realiseren dat die weerstand er is en dat die zal komen, daarom is het slim om stapsgewijs te beginnen. En natuurlijk: richt je vooral op de mensen die het wel zien zitten. Duw het niet door de strot als een verplichting, maar laat het ontstaan en laat mensen elkaar inspireren. Mensen zullen zelf wel de voordelen gaan inzien en zullen daar op gaan acteren. Geef het tijd.

Ik zal het rapport voor mijn teamleden kopiëren. Het is op de site van Saskia de Laat ook te downloaden.

1 opmerking:

  1. Interessant leesvoer, zeker nu mijn werkgever onderzoekt of en hoe men social media kan inzetten bij interne communicatie. Tnx!

    BeantwoordenVerwijderen