woensdag, februari 24, 2010

Middelburg 1940 in 3D (deel 2)

Mijn geknutsel verleden maand met stereo-foto's is niet onopgemerkt gebleven. Sterker nog, het is met enthousiasme ontvangen.

Mij is gevraagd uit de collectie stereo-foto's die in de zomer van 1940 in Middelburg zijn gemaakt, er tien te bewerken. Deze krijgen een plaats op de komende tentoonstelling Middelburg in oorlogstijd – van verwoesting tot wederopbouw.

De serie telt 33 stereo-foto's, die (bijna) allemaal even mooi zijn. Het selecteren van tien aansprekende is al een heel karwei.

Net als het bewerken tot 3D-foto's. Het zijn origineel kleine afdrukken, en voor de tentoonstelling worden ze opgeblazen tot A4-formaat. Dat zou zeer grove-foto's opleveren, daarom bewerk ik ze eerst met Smilla Enlager.

Nadat ik de afbeeldingen heb "opgeblazen" ga ik er 3D-foto's van maken. Maakte ik bij mijn proef in januari nog gebruik van de site van Randy Simons, voor het bewerken maak ik nu gebruik van speciale software: Digital 3D Photos. Met deze software is het zelfs mogelijk om van een gewone foto een 3D-foto te maken. Dat is niet aan de orde met de foto's die ik aan het bewerken ben, want dat zijn stereo-foto's.

Ik heb tot nu toe op deze manier 4 foto's bewerkt en ben tevreden met het resultaat. Een enkele 3D-foto zal ik wel tonen op dit blog, maar als je de hele serie wilt zijn dan ben je vanaf 17 mei van harte welkom op de expositie in het Zeeuws Archief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten