zondag, februari 07, 2010

Feedback > 8 richtlijnen

Als je op de juiste manier op feedback reageert, laat je je klanten zien dat je echt naar hen luistert en reageert op wat ze zeggen, waardoor je vertrouwen kweekt. Dat vertrouwen zal leiden tot meer feedback en meer gesprekken, die weer leiden tot een nog hechtere relatie.

De acht richtlijnen voor feedback volgens Tara Hunt.

1. Zorg dat je adviezen en input krijgt van de experts, maar richt je ontwerp op een breed deel van de gemeenschap.

2. Reageer altijd op feedback, zelfs wanneer je moet antwoorden: 'Nee, bedankt.' Ook als de aangedragen ideeën niet geschikt zijn voor de hele klantengemeenschap, is het toch belangrijk om de ideeën te erkennen en uit te leggen waarom je ze niet kunt gebruiken.

3. Vat negatieve feedback niet persoonlijk op. Onthoud dat wanneer mensen feedback geven, ze dat doen omdat ze het belangrijk vinden en het de moeite waard vinden om hun ervaringen te verbeteren.

4. Laat je waardering blijken aan degenen van wie je de ideeën doorvoert. Niets is beter om te laten zien dat je 'openstaat voor het gesprek' dan openlijk de geweldige ideeën van je klantengemeenschap te erkennen. Door degenen te eren die je hebben geholpen je bedrijf te verbeteren, moedig je anderen aan om ook hun ideeën in te sturen.

5. Wanneer je en nieuw idee doorvoert, vraag er dan aandacht voor en vraag iedereen om feedback te leveren of het hun ervaring heeft verbeterd.

6. Voer liever voortdurend kleine veranderingen door dan te wachten tot je alles in één keer door kunt voeren. Door voortdurend je product te verbeteren door feedback van klanten te verwerken, laat je zoen dat je consequent luistert en naar een betere ervaring toe werkt.

7. Ga niet zitten wachten tot de feedback naar jou toe komt, maar ga ernaar op zoek. Zelfs als je niet heel veel feedback ontvangt via je website of e-mail, wil dat nog niet zeggen dat mensen niet elkaar praten over manieren om je product te verbeteren.

8. Hoeveel mensen jou ook aardig vinden, er zullen er altijd een paar zijn die jou niet leuk vinden. Dat hoort erbij. Laat kritische mensen je niet het goede gevoel afpakken dat je krijgt door positieve feedback.

[ bron: De whuffie factor ]

1 opmerking: