maandag, januari 18, 2010

#22 Archief 2.0 en de toekomst van archieven

Open en transparant was de opdracht aan de architecten die het nieuwe gebouw van het Zeeuws Archief mochten ontwerpen. Het publiek moest door ramen naar binnen kunnen kijken en zo kunnen zien wat we daar binnen deden.

Wat geldt voor het gebouw is ook van toepassing voor het (Zeeuws) Archief 2.0.
Open en transparant en niet wachten tot het publiek naar ons toekomt. Wij moeten - met behulp van techniek en een andere mentaliteit - naar het publiek toe.

Hoe we dat kunnen doen, kunnen we intern bespreken, maar - en dat is de 2.0 manier - we kunnen er ook over praten op de archief 2.0 community.

Ik heb me bij die community enige tijd geleden aangemeld:
Op 11 Juni 2007 om 18.07 zei Christian van der Ven... Welkom collega!

Maar ben er niet heel actief. Dat kan zomaar veranderen nu steeds meer medewerkers van archieven zich daar aanmelden.

Laten we daar de kennis en ideeën delen met elkaar om zo te komen tot archiefdiensten 2.0.

Ik heb ook een account bij de community ambtenaar2.0 (ook op Ning), soms komen daar ook handige tips langs.

Tijdens het zoeken naar een afbeelding voor bij dit artikel stuitte ik op een blogpost van Nikki Timmermans dat gaat over de keynote ‘Moving from Virtual to Visceral’ van Maxwell Anderson, directeur van het Indianapolis Museum of Art (IMA).

Anderson is op zoek naar hoe je als museum een band met je publiek aan kan gaan, die niet alleen virtueel is maar ook tastbaar en voelbaar. Een ervaring van improvisatie en spel. Hiervoor moet een instituut een lossere, open houding aannemen en vooral de waarheid vertellen.

Van die keynote valt vast en zeker iets te leren. Heel het blog Kennisland is de moeite waard. Die ga ik in mijn Netvibes plaatsen.

2 opmerkingen:

  1. Het dashboard is een leuke vondst, en ook prima door ons toe te passen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eventueel zou je ook nog een groep voor het ZA op A20 kunnen openen. Als jullie daar toch zitten met een groep...Kom ik af en toe ook nog eens buurten :-)

    BeantwoordenVerwijderen