woensdag, januari 06, 2010

#19 Sociale netwerken en wat er in te doen is

Wat zijn de doelgroepen van het Zeeuws Archief?

- studiezaalbezoekers;
- bezoekers van de tentoonstellingen;
- websitebezoekers;
- scholieren;
- subsidie-gevers;
- archiefvormers;
- vakgenoten / collega's;
- personeel;
- vrijwilligers;
- enz. enz.

Alle groepen zijn weer onder te verdelen in leeftijd, interesse enz. enz.

Al die doelgroepen willen we bereiken, maar die houden zich niet op één plaats op.

Net zo min als al die groepen 1 krant lezen, of naar 1 tv-zender kijken, zijn ze op 1 plaats op internet te vinden.

En toch willen we ze bereiken. We willen ze naar onze tentoonstelling lokken, ze binnen krijgen op de studiezaal, ze zo ver krijgen dat ze de website bezoeken, of hun familie-archief afstaan.

Het Zeeuws Archief zal naar zijn (toekomstige) publiek toe moeten. Dat publiek zit op heel veel plaatsen, dus moeten wij op heel veel plaatsen aanwezig zijn.

Niet tevreden zijn met het hebben van een website, of dat we er lustig op los twitteren. We moeten vertegenwoordigd zijn op vele sociale netwerken.

Gelukkig vinden er steeds meer koppelingen plaats tussen de sociale netwerken.
Facebook en Twitter hebben bijv. sinds een tijdje zo'n koppeling.

Zelf gebruik ik Hootsuite. Hootsuite stuurt vol automatisch een tweet als ik een nieuwe blogposting heb geplaatst op dit 23-dingenblog.
Met Twitterfeed kun je rss-feeds zenden naar Facebook & Twitter, en op Hyves kun je ook automatisch rss-feeds en blogberichten plaatsen.

Door zulke koppelingen kost het niet meer zoveel moeite je plaats op een sociaal netwerk bij te houden. Want bijhouden moet je het wel.
Niet of nauwelijks onderhouden pagina's stralen een desinteresse in je publiek uit.
Doe het dan maar niet.

Maar als we onze doelgroepen willen bereiken, moeten we het wel doen.

4 opmerkingen:

  1. Wat vind je van de dubbelingen die hierdoor ontstaan? Ik word er zelf soms een beetje simpel van dat ik precies dezelfde content op meerdere plaatsen tegenkom. Dat weerhoudt me er soms van om een organisatie op bijvoorbeeld Hyves of Facebook te volgen, omdat dat helemaal niets toevoegt aan wat al op hun weblog of Twitter staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat we die dubbelingen maar voor lief moeten nemen.
    Een aankondiging van bijv. een tentoonstelling kom je soms ook tegen in het dagblad en het huis-aan-huis-blad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gesproken Poulus. Yvette heeft ook wel een punt maar ik denk dat dat aspect vooral in beeld komt bij de hele fanatieke gebruikers. Ik weet bijvoorbeeld dat veel van de mensen die mijn blogteksten lezen op hyves het ook alleen daar doen, op de homgepage. Ik kan me er best iets bij voorstellen dat mensen die je op meerdere plekken volgen het minder vinden...maar het is ook onvermijdelijk.

    Waarom beschouw je subsidiegevers eigenlijk als doelgroep?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad de subsidiegever is denk ik een doelgroep die vaak over het hoofd word gezien, terwijl zij voor je organisatie ook erg belangrijk zijn. Door als organisatie te bloggen, twitteren etcetera verschaf je denk ik meer inzicht in de organisatie, zo ook aan de subsidiegever. Hij of zij krijgt op deze manier een beter beeld van wat er in de organisatie speelt (en wat er met het geld gebeurd). Beter dan dat zij 1x per jaar misschien het jaarverslag ontvangen. Bovendien kan het misschien ook juist in je voordeel werken wanneer je subsidie wilt aanvragen.

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen