zondag, januari 10, 2010

#20 Kaartmateriaal, mashups en georefereren

Mijn ouders zijn al vele jaren geleden overleden. In mijn achterhoofd spoken nog familie-legendes maar hoe het nou echt zat kan ik helaas niet meer navragen.
Soms vraag ik aan 1 van mijn zussen of ze nog wat meer feiten weten van een verhaal, maar ook zij weten niet veel meer.

Wat rest is een krat met foto-albums. Dat krat rouleert. Al staat het alweer jaren bij mij in een kast. In het krat zitten heel veel losse fotootjes. Soms staat mijn vader of mijn moeder op zo'n foto, vaak ook niet. De foto's hebben geen datering en ook geen plaatsaanduiding. Het is beeld, zonder enig verhaal of aanknopingspunt.

Al die familie-foto's wil ik scannen, op Flickr plaatsen en daar taggen en georeferen. Want dat kan in Flickr. Ik heb dat al met vakantie-foto's gedaan. (De nieuwste digitale camera's hebben trouwens zo'n functie ingebouwd.)

Helaas weigerde mijn scanner vandaag dus heb ik als test een foto van Anakin voorzien van coördinatie-punten.

















Dit jaar gaat het Zeeuws Archief de beeldbank Zeeland in Beeld aanbieden in de nieuwste versie van Atlantis. Ik weet daar de specificaties niet van, maar ik zou het geweldig vinden als daar de coördinaten van een afbeelding als metadata zijn in te voeren. Door medewerkers maar zeker ook door bezoekers van de site.

Als die optie er niet in zit, pleit ik er voor die functie in een volgende versie op te nemen. Want door te georeferen begint een foto te leven, kan het een deel van zijn verhaal vertellen.

1 opmerking:

  1. Ik zoek net eens vlug in Zeeland in Beeld, had dat nog nooit gedaan volgens mij. Prachtige plaatjes van de korte noordstraat zeg. Ik ga er snel weer eens in loeren. Dank je!

    Met je laatste opmerking ben ik het helemaal eens: alle extra informatie is mooi meegenomen!

    BeantwoordenVerwijderen