woensdag, november 25, 2009

#13 Microbloggen met Twitter

Op 5 april 2007 verstuurde ik mijn eerste tweet: Twitter aan het ontdekken.

Zoals met veel nieuwe internettoepassingen maak ik - zodra ik er van hoor - een account aan. Vaak gebeurt het dat ik er vervolgens niets meer mee doe. Zo was het ook met Twitter.

Mijn tweede tweet verstuurde ik ruim anderhalf jaar later op 3 november 2008: twitter aan het herontdekken.

Toen gingen er weer wat maanden voorbij tot april van dit jaar. Na 2 jaar een slapend account te hebben ging ik los.

Voor enkele hobby-projecten (o.a. Treinstel1762 en Zeelandlogt) maakte ik accounts aan en introduceerde Twitter bij het Zeeuws Archief: zeeuwsarchief - zeelandinbeeld - zeeuwengezocht.

Ik vind Twitter een prachtig gesprekskanaal. En ook een prima kanaal voor kennisuitwisseling.

Als mijn collega's iedere dag (al is het maar met 1 tweet per dag) laten weten met welk project ze bezig zijn, dan blijven we op de hoogte van elkaars werk en wat er speelt binnen het Zeeuws Archief.

Je hebt door die berichtjes ook heel snel contact met twitteraars met dezelfde interesse's of hetzelfde werk buiten de muren van de organisatie. Zo vergroot je je netwerk en kennissenkring.

Voor de interne berichtenstroom introduceerde ik Yammer bij mijn collega's. Eerste doel dat ik hiermee had was de e-mailstroom te verminderen. Een tijdje is er actief gewerkt met Yammer, maar de laatste tijd is het een stuk stiller.

Dat is jammer, want nu vinden er weer groepdiscussies plaats via de e-mail. Hopenlijk leidt deze cursus ertoe dat men meer gebruik gaat maken van Twitter en Yammer.

Twitteren doe ik met Hootsuite dat ik zo heb ingesteld dat als ik een blog schrijf, hootsuite zelf hierover een tweet verzendt. Als ik de tag #yam mee geef aan het bericht, stuurt ie het ook nog door naar Yammer.

En natuurlijk heb ik op mijn Netvibes-pagina ook een Twitter-widget. :-)

8 opmerkingen:

  1. Ik probeer Yammer wel consequent te gebruiken voor het hele website-gebeuren. Vooral omdat er ook vaak bestanden meegestuurd moeten worden. Helaas viel ook mij al op dat je dan mensen weer per mail moet attenderen dat er iets op Yammer staat... en die mail lezen ze dan ook nog niet... dat schiet dus niet echt op.
    Maar ik beloof je dat ik vanaf volgende week weer volop ga yammeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsja, interne communicatie is vaak op oude gewoontes gestoeld. Krijg je er lastig uit. Yammer probeerde wij ook maar bleek niet zo goed te werken.
    Het interne kennisplatform op Ning blijkt door de login ook te hoogdrempelig. Toch maar weer alles mailen dan...voorlopig nog onontkoombaar.

    Dat treinstelgebeuren ziet er intrigerend uit maar ik kan er nog niet veel van maken. Ben benieuwd wat je plannen zijn daar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een Twitteroproep van ZeeuwenGezocht om de Twitterberichten te volgen was voor mij de aanleiding om de Twitteraccount ZeeuwsArchiefEd aan te maken om mijn collega's te volgen, en ik ging meteen zelf ook maar twitteren :-) En zo twitteren we er in het ZA lustig op los. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Edwin. Om je nieuwsgierigheid nog iets aan te wakkeren:
    de ZB en de KB beschikken over exemplaren van Treinstel 1762.
    En ik kreeg ook een hit bij WorldCat: http://is.gd/53FC7

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Poulus: Weet je zeker dat wij het hebben? Ik krijg niets op het ISBN of op het titelwoord. Wel bij de KB overigens.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De uitgever heet Middelburg. Zit misschien daar de vergissing in? Ik kon het namelijk ook niet vinden.

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De uitgever heet KoeWee. En ik weet zeker dat ie altijd een exemplaar stuurde naar de ZB.
    Evenals naar de KB en het Letterkundig Museum. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dan zit' ie misschien niet goed in het systeem. Ik zal het eens navragen bij collega Johan francke, als ik 'm zie!

    BeantwoordenVerwijderen