dinsdag, oktober 05, 2010

Gezamenlijk verbeteren

Vanochtend tijdens mijn wandeling met de hond vroeg ik me af hoe je ideeën die medewerkers hebben boven water zou kunnen krijgen. Ideeën en plannen waar de organisatie / het bedrijf van zou kunnen profiteren. En dan wel zo dat iedereen in de organisatie er kennis van zou kunnen nemen.

Het eerste dat me te binnen schoot is regelmatig (maandelijks of misschien wel wekelijks op maandagochtend) collega's die ideeën hebben, deze te laten presenteren. Het hoeven dan geen uitgewerkte plannen te zien. Een "brainwave" voor het zoeklicht brengen en steun vragen aan directie / chef / collega's om het verder uit te werken zou ook moeten kunnen.

Hoe noem je zo'n presentatie vroeg ik me af. Pitchen was het eerste woord dat me te binnenschoot. Via Google kwam ik er achter dat het bij pitchen gaat om uitgewerkte plannen.

Verder zoekend kwam ik het begrip "intra-organisatie presentatie" tegen. En daarop verder zoekend kwam ik een onderzoek tegen van Rick Middel: Gezamenlijk verbeteren in Organisatienetwerken.

Ik weet nog steeds niet hoe je het presenteren van ideeën noemt, maar het doel dat die ideeën moeten hebben is het verbeteren van de organisatie. En in de presentatie van Rick staat een fraaie omschrijving van het begrip Gezamenlijk verbeteren.

Gezamenlijk verbeteren is een doelgericht inter-organisationeel proces dat zich richt op continue incrementele innovatie met als doel het verbeteren van de gezamenlijke integrale prestatie

Nu nog achterhalen naar welke term ik op zoek was, en hoe ik dat idee de organisatie in krijg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten