vrijdag, maart 05, 2010

Tips voor het kiezen van de tone of voice op je bedrijfsblog

Met de aanstaande lancering van het bedrijfsblog van het Zeeuws Archief in het vooruitzicht verdiep ik me de laatste weken in de bloggiquette.

Ik ben zelf van het tutoyeren. Vind dat vousvoyeren afstand schept, en ik vind dat een blog juist dichter bij zijn publiek moet komen.

Wat wordt de tone of voice bij het Zeeuws Archief blog? 3 tips van Aartjan van Eerkel:

  1. Kies een herkenbare tone of voice
  2. Zorg dat je tone of voice past bij je merk
  3. Gebruik je tone of voice consequent in alle online copy 

Als we die 3 handreikingen van Aartjan volgen, gaan we de blogbezoekers aanspreken met u.

Als we de adviezen uit de artikel Zeg maar je tegen je lezer opvolgen wordt het je.

  • Inkoppertje: sites die zich richten op mensen onder de 18: je
  • Welke aanspreekvorm gebruikt de organisatie in de andere communicatiemiddelen?
  • Hoe is de tone of voice op de site? Wil je jong en frisheid uitstralen, dan je. Voor een tekst in de meer gedegen en zakelijke look and feel: u
  • Wat is bon ton bij je doelgroep. Spreekt men elkaar aan met u of met jij?
  • Voor een weblog heeft je meestal de voorkeur. Een blog heeft immers vaak een persoonlijk karakter. Dat versterk je door te tutoyeren
  • Op forums en andere communities spreekt men elkaar vaak aan met je. In begeleidende teksten of als moderator moet je daar niet van afwijken
  • Wees consistent: gebruik je op de site voornamen, wijk daar dan niet van af door de bezoeker vervolgens met u aan te spreken

Een tot slot Een krachtig pleidooi voor tutoyeren:

Waarschijnlijk verbetert de wellevendheid in de samenleving als mensen elkaar vanaf gelijke hoogte aankijken; tutoyeren (met jij aanspreken) zou daar in principe een bijdrage aan kunnen leveren.

Begin volgende week valt de beslissing. Iemand nog een goed advies?

10 opmerkingen:

  1. Tja, dat wordt er niet duidelijker op zo. Gezien de bestaande gebruikersgroep neig ik naar u, maar wie weet wat de gebruikersgroep van het blog gaat worden? Op de website gebruiken we u. Maar een blog is wat anders...
    Tijd voor een online poll?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee Lineke.
    De poll is gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Potverdrie, wat ben jij snel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar ik kan niet stemmen :-(
    Hij blijft aangeven dat ik 'signed in' moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Lineke: Ik zag dat je bij die poll moest inloggen. Heb dus kort daarna een andere poll geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Medewerkers van het bedrijf máken het blog, niet het bedrijf. "Je" dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je wilt zien hoe vousvoyeren er uitziet kijk dan op het blog van Zeeuwen Gezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Over het weblog wil ik het volgende zeggen: Alles begint met de vraag of het een weblog wordt van het Zeeuws Archief als instelling of van de medewerkers van het Zeeuws Archief als (de verzamelde) personen, functionarissen. Die keuze is essentieel voor de aard van de inhoud (tekst en beeld), de lay out, de stijl en de toon; zakelijk of menselijk.
    En daarnaast is essentieel de doelgroep waarmee we communiceren en hoe die ons zien, wat ze van ons verwachten (imago en identiteit).
    Naar mijn mening communiceren medewerkers van het bedrijf uit hoofde van hun werk/functie bij dat bedrijf, oftewel, als functionaris en niet op persoonlijke titel.
    Daarom neig ik naar 'u' en tevens naar een weblog die weliswaar persoonlijk, toegankelijk, en menselijk (dichtbij, transparant) is, maar wel met een passend en herkenbaar inhoudelijk en visueel gezicht van het Zeeuws Archief weblog (visitekaartje).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mij is de discussie niet medewerkers vs bedrijf, maar wat wil de doelgroep horen. In de studiezaal spreken we alle bezoekers van boven de 16 ook met u aan. Dat wordt - volgens mij - gewaardeerd door de bezoekers, die overigens voor het grootste deel zeer ruim boven de 16 zijn, zeg maar boven de 50. Vandaar mijn voorkeur voor 'u' op het ZAblog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou ben ik toch al een tijdje geen 16 meer, maar ik word in de studiezaal vrij consequent met 'je' aangesproken hoor ;-)

    Maar op een website word ik toch het liefst met 'u' aangesproken. Elke keer dat ik een IKEA-gids open, erger ik me weer aan het ge-jij. Liefst niet doen dus. Het ZA is geen pretpark dat de bezoekers wil entertainen, maar dat de bezoeker wil voorzien van informatie. Daarbij is een wat formelere aanspreekvorm helemaal niet ongepast.

    BeantwoordenVerwijderen