zaterdag, februari 20, 2010

De kracht van een eigen 404-pagina

Door de aanstaande lancering van de nieuwe site van het Zeeuws Archief moest ik gaan nadenken over 404-pagina's.

De foutmelding Error 404 of Not Found (niet gevonden) is een van de HTTP-statuscodes. Door linkrot, het fenomeen waarbij aangeklikte links niet meer werken, verschijnt deze foutmelding op het computerscherm.


De website van het Zeeuws Archief wordt helemaal vernieuwd, er zullen pagina's verdwijnen of een andere plaats krijgen. Bestaande links naar dieper gelegen pagina's zullen hierdoor niet meer werken.

Bij een kleine site zou ik een redirect (een verwijzing van de oude pagina naar de nieuwe pagina) op die pagina zetten. Maar de site van het Zeeuws Archief telt ongeveer 1000 pagina's. Om voor al een pagina's een redirect maken is omslachtig, tijdrovend en onbegonnen werk.

Gelukkig is er ook een andere techniek mogelijk. Zelf een 404-pagina maken die opvalt en niet storend is. Standaard ziet zo'n pagina er ongeveer zo uit:

Not Found

The requested URL was not found on this server.

Helemaal niet klantvriendelijk. De kans is groot dat de website-bezoeker zijn bezoek aan de site niet verder zet. En dat is niet wat ik wil. Ik wil dat de bezoeker ook zijn weg kan vinden op / naar de nieuwe site van het Zeeuws Archief. En dat kan met een aangepaste 404-pagina.

Op de site van Karel Geenen vond ik tips voor een eigen 404-pagina

* Gebruik hetzelfde design als de rest van de website;
* Plaats een link naar je FAQ (veelgestelde vragen);
* Plaats een link naar je sitemap;
* Voeg een zoekbalk toe;
* Voeg de gewone navigatie toe zoals die op elke website te zien is;
* Verder moet je wel duidelijk maken dat de pagina die de bezoeker eigenlijk zoekt niet meer bestaat of is verplaatst.

En een eigen 404-pagina kan ook nog eens voor extra aandacht zorgen lees ik in De Whuffie Factor

Waarom zou je er niet eens, in plaats van je bezoekers te laten belanden op de gebruikelijke foutmeldingspagina, vaak in de vorm van een 404-error-bericht, een grappige ervaring van maken als je op de foutmeldingspagina belandt? Dat is wat Twitter in zijn beginperiode heeft gedaan.

Er stond een grappige foto op de foutmeldingspagina van een kat die vastzat in een computer, met de teks: 'Hier ben ik! ... maar dat bestand is er niet.'

Dat werkte, doordat mensen moesten lachen terwijl ze eigenlijk frustratie verwachten. Het gaf de website een persoonlijk tintje dat speels en komisch was. Veel mensen namen een foto van de foutmelding en plaatsen die op Flickr en op hn blogs, waardoor het nieuws over Twitter nog verder werd verspreid.

3 opmerkingen:

  1. Eén extra tip nog voor wanneer een pagina is verplaatst: plaats géén aanklikbare link op de 404 pagina naar de nieuwe locatie van de pagina. De praktijk wijst uit dat mensen dan hun favorieten niet updaten of wijzigen, maar dat ze de extra klik voor lief nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naast een 404 kun je ook een 301 gebruiken (permanent redirect) voor je populaire pagina's. Voorbeeld: stel dat jullie pagina met informatie /collectie/zoeken.htm nu heel veel bezocht wordt, dan kun je in het .htaccess bestandje aangeven wat de nieuwe locatie van die pagina is. Bezoekers worden dan automatisch naar de nieuwe locatie geleid en ook Google past zijn index aan zodat je die bezoekers niet kwijtraakt.
    301s kun je ook gebruiken voor hele blokken pagina's tegelijk, bijvoorbeeld alles onder /collectie moet straks naar /archieven of iets dergelijks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jeroen en Yvette: dank voor de tips. Ze komen zeker van pas.

    BeantwoordenVerwijderen