zaterdag, januari 16, 2010

Geo-speurtocht

Vrienden van me doen aan geocaching. Geocaching is een avontuurlijk spel voor GPS gebruikers. Het basisidee is dat personen en organisaties/verenigingen (denk hierbij aan bijv. de scouting) caches verstoppen over de hele wereld en de locaties van deze caches delen door op internet hun exacte positie te melden. Andere GPS gebruikers benutten deze coördinaten om deze caches te vinden.

Ik moest aan hen denken bij #20 over georefereren.

Het lijkt me leuk een speurtocht van het Zeeuws Archief om te zetten naar een combinatie van geocaching, mobile tagging, pod- en vodcast en de mobile website.

Bij iedere cache op de route is een mobile tag te vinden (bijv. op het raam van de woning), die - als je de camera van je smartphone er op richt - een webpagina oproept die informatie geeft over de plek waar je dan bent en een aanwijzing (de coördinaten) voor het volgende punt geeft. Die informatie kan tekst zijn, maar ook een filmpje.

Een gps city hike of pda-speurtocht maar dan voor bijv. de speurtocht Geboeid door het Zeeuwse Slavernijverleden.

Update zondagmiddag: Via de website van Mobiele onderwijsdiensten kwam ik na enkele omzwervingen uit bij Mscape. Mscape is een product van HP en geschikt voor het maken van Mediascapes (interactive experiences made up of video, audio, images, and text). Met Mscape zou ik pda's / smartphones kunnen programmeren en zo er een speurtocht in zetten. Maar helaas stopt HP binnenkort met Mscape.

Ik ga uitzoeken of er meer software op de markt is voor het maken van mediascapes.

4 opmerkingen:

  1. Ha Poulus,
    Leuk idee. Maar misschien is het aardig om analoog even analoog te laten en voor jouw idee iets te doen met een wederopbouwroute in het kader van de nieuwe tentoonstelling 'Middelburg in de Tweede Wereldoorlog - Van verwoesting tot wederopbouw? Ramon heeft al een leidfiguurtje (zoals de VOC-papegaai, het kralenmannetje en de pelgrim) bedacht voor de wederopbouw en een route is niet moeilijk uit te stippelen. Zullen we het er eens een keer over hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Voyager: Ik dacht ook aan een wederopbouwroute, heb het alleen niet opgeschreven.
    We gaan er over praten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk eens naar de software van WHERIGO. Deze kan je een aardig eind op weg helpen. De GPS ontvanger in jou smartphone bepaald dan welke tekst er in beeld komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem. Dank je voor de tip. Ik ga wherigo bestuderen.

    BeantwoordenVerwijderen