dinsdag, oktober 20, 2009

Search Engine Reputation Management (SERM)

Op zoek naar iets meer informatie over Online Reputation Management stuitte ik vandaag op een artikel van Karel Geenen over Search Engine Reputation Management.

Mijn interesse in pr en marketing (ik heb zelfs een diploma public relations op zak) en internet zorgden ervoor dat ik het artikel meteen las.

Het doel van public relations is het organiseren van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar doelgroep. Public relations omvat ook het opsporen van trends en problemen buiten de organisatie en handelen daar waar nodig.

Wanneer een bedrijf of merk ook online actief is of zelfs als de doelgroep alleen online gezocht wordt dient er dus ook een vorm van public relations te zijn. Dit wordt Online Reputation Management (ORM) genoemd.

SERM betekent het actief monitoren en waar mogelijk bijsturen van de zoekresultaten voor een merk of bedrijfsnaam met als doel het behalen van positieve resultaten.

SERM is dus een onderdeel van online reputation management wat op zijn beurt weer een onderdeel is van de public relations.


Het hele artikel over SERM kun je lezen na de klik.

Gisteravond ontdekte ik op de site Boing Boing een artikel over de CIA die aan webcare gaat doen.

3 opmerkingen:

  1. Leuke reactie op het artikel over de CIA:

    Well.. at least SOMEONE is reading my blog.

    Big brother: angstaanjagend dichbij.

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben wel benieuwd over welke technologie die tak In-Q-Tel al beschikt...en de NSA....

    Wat wij lezen in de media is waarschijnlijk maar het topje...

    BeantwoordenVerwijderen