vrijdag, oktober 16, 2009

Aan het lezen: Iedereen van Clay Shirky

"Op een middag in mei 2006 liet een vrouw, Ivanna, haar telefoon liggen op de achterbank van een New Yorkse taxi. Tot zover niks aan de hand; er worden honderden telefoons per jaar afgegeven bij de New York Taxi and Limousine Commission - en er raken er nog veel meer kwijt, omdat een onbekend aantal gewoon door de volgende passagier wordt meegenomen. Dat gebeurde ook met die van Ivanna. Helaas voor haar was het een nogal duur model genaamd Sidekick, met een toetsenbordje en ingebouwde camera. Maar nog erger was het dat die telefoon de enige plek was waarop ze alle informatie over haar komende trouwerij had opgeslagen: van de gastenlijst tot het adres van de catering."

Zo begint het boek van Clay Shirky over hoe digitale netwerken onze contacten, samenwerking en organisaties veranderen. Een beter moment dan dit boek tijdens de cursus 23 archiefdingen te gaan lezen kon ik niet bedenken.

De eigenaar van de telefoon zet alle moderne communicatiemiddelen in om haar telefoon terug te krijgen.
Het verhaal over de verloren (en teruggevonden) telefoon is te lezen op de site Stolen Sidekick.

1 opmerking:

  1. He, Nu ik dat lees bedenk ik me dat ik mijn voornemen het boek te lezen (http://www.zbdigitaal.nl/2008/03/hier-komt-iedereen.html) alweer was vergeten. Ik ben benieuwd wat je ervan zult vinden. Misschien helpt het me deze keer wel over de rand :-)

    BeantwoordenVerwijderen